Pre-Inception

I skrivende stund har jeg ikke enda sett Nolans siste film Inception, kun vært offer for en lang og uutholdelig promoteringsplan som ikke engang forteller hva filmen egentlig handler om. Sløret av hemmelighet rundt prosjektet har pirret de fleste som har en svakhet for Nolan, Pfister og DiCaprio og har resultert i skyhøye forhåpninger for min del.

I suppose that at a point, keeping something secret does lend itself to its own degree of hype, but I don’t really think of it as secrecy. We invite the audience to come and see it based on some of the imagery and some of the plot ideas and the premise, but we don’t want to give everything away. I think too much is given away too often in movie marketing today. -Christopher Nolan fra Craveonline.com

Aldri før har jeg tenkt «dette kommer til å overgå opplevelsen av å se The Matrix for første gang», men alle tegn tyder på at dette kommer til å bli noe av det beste siden ´99; Nolans stadig fantastiske manus, Pfisters stadig eksepsjonelle fotoarbeid, de få glimt av visuelle effekter ser ut som noe av de mest grandiose og nytenkende på lenge, og for ikke å snakke om Nolan med regihatten! Jeg har nesten ikke ord for hvor mye jeg elsker Christopher Nolan som filmskaper, og hans andre halvdel som tidligere hentydet. Jeg vet derfor ikke hva jeg skal gjøre hvis denne filmen ikke innfrir til forventningene, det hadde blitt som da Sigur Rós slapp det fatale fjærkreet Med sud i eyrum vid spilum endalaust og mistet en skare av hardcore fans som hadde fulgt artistene fra starten.

Så, hva gjør man som regissør som for hver gang han lager en ny film overgår den den forrige i skala, budsjett, slagkraft, visuell kvalitet og dybde? Hvordan går man frem for å overgå The Dark Knight? Foruten å lage enda en Batman-film går Nolan tilbake til en historie som har ligget i dvale på hylla hans siden Insomnia i 2002.

I was asked after doing The Dark Knight whether I felt any particular pressure on the next film, and it’s not really the case. I put it this way: I felt a responsibility. It’s not that often that you get to have a large commercial success and then have something that you want to do that you can excite people about, so it’s a great opportunity, and the responsibility we felt in doing that was to make what we felt was to make the best film possible, the most interesting film possible because obviously with the success of The Dark Knight we were in a position where the studio was prepared to put a lot of faith in us and trust in us to really do something special. Those opportunities are very rare for filmmakers, and I felt a responsibility to really try and do something memorable with it. -Christopher Nolan fra Craveonline.com

Nå som anmeldelser begynner å dukke opp, tanker og meninger, bilder, klipp, spoilere i hopetall merker jeg hvordan jeg gikk fra å ville vite så mye som mulig om denne mystiske nye filmen, til å ikke ville vite noe som helst for best å bli underholdt i kinosalen.

Onsdag er den store dagen, da får vi se om filmen innfrir eller bare er overhypet…