TRON: LEGACY

Ikke før hadde jeg kommet over bølgen av Nolans mesterlige Inception, venter en ny stor opplevelse rett rundt hjørnet. For oss som har et noe nostalgisk forhold til den orginale fra 1982 er det veldig spennende og litt skummelt å vente på oppfølgeren som kommer 17.desember 2010.

I regi av den forholdsvis ukjente Joseph Kosinski som har sin bakgrunn i CGI, arkitektur og reklame og har holdt på i ti års tid. Disney har også med regissøren av orginalen, Stephen Lisberger på manus sammen med fem andre forfattere. Dette er altså Kosinskis spillefilmdebut, og Disney har allerede hooket ham på nye prosjekter -så han har tilsynelatende mad skills.

Joseph Kosinski´s stilrene og symetriske komposisjoner er utrolig vakkre, men har han det som trengs i registolen?

Under Comic-Con i sommer ble det vist tre tidligere ukjente minutter av vfx konsept lagd av rundt ti folk fra Digital Domain over noen måneder. Videoen inneholder en scene som ikke er i filmen, og var en test av konseptet. Elleville fans fikk bekreftet at dette kom til å kicke ass. Den er mørk, moderne, stilren men er en tydelig oppfølger. Personlig syns jeg facereplacement-arbeidet er svakt men tilsynelatende skal ikke denne teaseren representere kvaliteten på effektene i selve filmen, da de nå har et par tusen folk med ansvar for effektene.

I disse dager er det vanskelig å slippe unna 3D i de største filmene, men heldigvis har denne produksjonen artet seg til effektenes fordel -fremfor at produsenter skyter filmen i 2D og post-konvertere for å kutte hjørner. Det skulle nesten bare mangle, når så mye av vekten (forsåvidt all vekt) ligger på dataanimasjon. VFX supervisor Eric Barba og den Oscar-nominerte fotografen Claudio Miranda som begge kommer rett fra Benjamin Button, skjøt filmen over 99 dager med spesialbygde stereo Sony F35 -rigger fra Pace med optill tre 3d rigger per scene, enda en for second unit samt referansekamera og hode-kameraene som fanger ansiktsbevegelser for face replacentment.

Filmen gikk i opptak i fjor sommer og har vært i en 9 måneders postproduksjon hos Digital Domain. Den slippes også i IMAX og det ser ut som det kanskje kan bli en versjon hvor deler av filmen vises i 4:3, altså fullskjerm, og at resten av filmen vises med letterbox. Det brukes samme performance capture teknikk som på Avatar og Button, og det ser ut som teknikken har utviklet seg noe siden da men jeg må ærlig si jeg ikke er helt overbevist over øynene i noen av trailer-bildene. Men det er vel sundt å ha en skepsis og ikke få for høye forhåpninger.

Som om ikke det var nok med selve filmen, så har Daft Punk produsert soundtracket og levert et solid stykke filmatisk elektronica. Stilen er retrospektiv, den føles som spillmusikk og har noen fantastiske beats og stemninger -jeg gleder meg STORT til å se det med levende bilder. Forøvrig, når jeg spiller traileren på macen med fullt volum, kortslutter usb-høytalerene av musikken… det må da være et godt tegn :)

Dette blir kort sagt gøy.

End of line.