Prod.dagbok: «Parts of Animals»

Da var jeg godt igang med preproduksjon på en musikkvideo/kunstfilm for bandet The Glutton og deres låt «Parts of Animals» fra deres kommende album. Siden jeg kjente en av bandmedlemmene fikk jeg kanskje en fot innenfor men at bandet skulle gi meg fullstendig kunstnerisk frihet tenner en gnist da sangen er 13 minutter lang og vi skyter på Epic. Dette blir gøy.

Per dags dato er manuset iferd med å låses, shotlist utarbeides og visuelle referansebilder produseres. Stab og cast er låst, jeg får æren av å regissere Marius Rolfsvåg og Robert Vawter i en slags fiksjonsfilm uten dialog. Jeg har regissert noen små musikkvideoer før, men dette blir den første med reell handling, og første gang jeg produserer, regisserer og har foto på et manus jeg selv har skrevet! Deilig med kunstnerisk kontroll, men jeg savner det å ha en produsent som tar seg av det kjedelige arbeidet :)

Filmen vil være fullstendig sort/hvit, alt skytes i 300fps og alle klipp vil være slowmotion. Den omfattende handlingen utspiller seg i en rekke tablåer hvor ansiktsuttrykk og samspill utgjør filmens hovedvekt. Symmetri og velbalanserte framinger, kombinasjon av statiske bilder og ekstremt lange cablecam-bilder vil gi deler av filmen stor energi samtidig som store deler av handlingen utspiller seg inne i karakterenes hoder.

Nå som historien begynner å falle på plass kan det visuelle begynne å ta form, og bildene i denne posten er fra en scout/test vi gjorde på sognsvann. Vi har senere funnet ut at vi skal dra lenger inn i landet for å finne en litt mer grov natur som passer historien bedre. Jeg vil gjøre den krevende for tilskueren både i tidsperspektivet men også gjennom grafisk innhold.

Mine egne tanker om handlingen og den visuelle fremstillingen er svært personlig og står veldig nært mine egne følelser og oppfatning av omverdnen for øyelbikket, men mitt ønske med filmen er å lage noe som er såpass abstrakt og åpent for tolkning at alle vil tolke den anderledes. På denne produksjonen er jeg sterkt preget av David Lynch og Sigur Rós og jeg tror det vil komme frem gjennom kamerabruk og tone.

Neste steg i prosessen er å finne rekvisitter, skrape sammen resten av pengene og sette opp dagsplaner som gjør at jeg får alle bildene uten at vi blir helt utslitt. Opptaket er mot slutten av april, legger ut oppdateringer når ting skjer :)